Sonntag, 10. Februar 2008

انتقاد اتحادیه اروپا از لایحه قانون مجازات اسلامی

انتقاد اتحادیه اروپا

از لایحه قانون مجازات اسلامی

اتحاديه اروپا روز از ايران خواست تا ماده ۲۲۵ لايحه تازه مجازات اسلامی که به موجب آن برای ارتداد، برگشتن از دين اسلام، مجازات مرگ تعيين شده، را از اين پيش نويس حذف کند.

به گزارش شبكه خبر مسيحيان فارسي زبان به نقل از راديو فردا ،رييس دوره ای اتحاديه اروپا در بيانيه ای اعلام کرد:«اين ماده به طور روشن نقض تعهدات جمهوری اسلامی به کنوانسیون های بین المللی حقوق بشر است.»

اسلوانی، رييس دوره ای اتحاديه اروپا، در اين بيانيه، با ابراز نگرانی از بخشی از این لایحه تصريح کرده است:«اتحاديه اروپا از مقام های ايران، در دولت و مجلس، می خواهد تا پيش نويس این لايحه را، برای احترام به تعهدات خود، تعدیل کنند.»

طبق ماده ۲۲۵ لايحه پيشنهادی قانون مجازات اسلامی، برای مردانی که در خانواده مسلمان متولد شده و از اسلام برگشته اند (مرتد شده اند) مجازات مرگ و برای زنان مرتد مجازات حبس دايم تعيين کرده است.

اتحاديه اروپا می گويد هم اکنون نيز در ايران مجازات ارتداد، از دين برگشتن، مرگ است، اما طبق اين لايحه جديد، اين نخستين باری است که اين مجازات قرار است، در صورت تصویب، در قانون گنجانده شود.

درهمین حال فعالان حقوق بشر در ایران می گویند دادگاه های ايران نيز در سه دهه گذشته، ده ها انسان را به اتهام ارتداد به مجازات مرگ محکوم کرده اند، ولی در قانون مجازات اسلامی که تاکنون به صورت آزمایشی اجرا شده و در ديگر قوانين جزائی ايران تا کنون ماده ای مشخص و اختصاصی در مورد ارتداد وجود نداشته و دادگاه ها در صدور حکم اعدام تنها به شرع و متون فقهی استناد کرده اند.

تا پيش از انقلاب در سال ۱۳۵۷ در ايران، مجازات ها براساس قانون مجازات عمومی تعيين می شد. پس از انقلاب قانونگذاری براساس احکام شرعی در دستور کار نهاد های قانونگذاری و قوه قضاييه قرار گرفت.

پس از انقلاب و با توقف قانون مجازات عمومی و از آنجا که قوانين مدونی برای تعيين مجازات ها وجود نداشت، براساس اصل ۱۶۷ قضات مجاز شدند تا با استناد به منابع اسلامی خود مجازات ها را تعيين کنند.

اصل ۱۶۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی تصريح کرده است:«قاضی‏ موظف‏ است‏ کوشش‏ کند حکم‏ هر دعوا را در قوانين‏ مدونه‏ بيابد و اگر نيابد با استناد به‏ منابع معتبر اسلامی‏ يا فتاوای‏ معتبر، حکم‏ قضيه‏ را صادر نمايد و نمی‏ تواند به‏ بهانه‏ سکوت‏ يا نقص‏ يا اجمال‏ يا تعارض‏ قوانين‏ مدونه‏ از رسيدگی‏ به‏ دعوا و صدور حکم‏ امتناع‏ ورزد.»

در همین حال، در سال ۱۳۷۰ قانون مجازات اسلامی به صورت آزمايشی تصويب شد. اين قانون شامل مجموعه قوانين درباره مجازات اسلامی، قانون حدود و قصاص و قانون ديات است.

اين قانون از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۰ هر پنج سال يکبار تمديد شده بود و از سال ۸۰ هر دو سال يکبار اجرای آن به صورت آزمايشی به تصويب رسيده است.

طبق قانون اساسی ايران، مجلس شورای اسلامی فقط در موارد استثنايی مجاز است تا قوانين آزمايشی را تصويب کند. اين در حالی است که قانون مجازات اسلامی طی شانزده سال گذشته به صورت آزمايشی بارها تمديد شده است که برخی نمايندگان مجلس اين رويکرد را خلاف قانون اساسی دانسته اند.

به همین دلیل، مجلس شورای اسلامی در خواست کرد تا لایحه جدید قانون مجازات اسلامی تدوین شده و جایگزین قانون موقت فعلی شود.

اين در حالی است که بسياری از فعالان حقوق بشر در ايران به شيوه های مجازات تعيين شده در قانون مجازات اسلامی همچون سنگسار، قطع دست سارق، شلاق زدن معترضند و اين احکام را غير انسانی می دانند.

Link: http://www.fcnn.tv/start/index.php?option=com_content&task=view&id=5853&Itemid=1

A new Draft Law proposes Death

Penalty for Apostasy in Iran

feb 26/ 2008 -

FCNN― Voice of the Martyrs' Canada reports that the Iranian Parliament is reviewing a bill that calls for the death penalty for apostasy

According to policy watchdogs, the draft law is clearly aimed at deterring conversion from Islam. In the proposed legislation is a redefining of an apostate as "any Muslim who clearly announces that he/she has left Islam and declares blasphemy."

The proposal breaches Article 18 of the United Nations' Universal Declaration ofHuman Rights. Although Iran has agreed to the principle that "everyone has the right tofreedom of thought, conscience and religion; this right includes freedom to change his religion or belief," this latest bill seems to affirm a different direction in the Islamic Republic.

It also alarms the pundits. One published analysis indicates the law gives the regime global jurisdiction, holding groups accountable around the globe for differing from the regime on religious issues.

That would seem to target Christians. They make up less than one-half of one percent of the population. Open witness to Muslims is banned. Believers are also discriminated against in education, employment, and property ownership, and several pastors have been murdered.

Although missions are not allowed to enter Iran, many are coming to Christ. Prayfor strength, wisdom, and grace for Iranian Christians as they continue to spread the Gospel despite sustained pressure from the Islamic government of the nation