Freitag, 30. Juli 2010

مشهد؛ فشار برای گرفتن تعهد كتبی از دو زندانی مسیحی

شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان: ۲ زندانی مسیحی كه تا كنون حاضر به پذیرش و امضاء فرم های تعهد كتبی ارائه شده از سوی ماموران اداره اطلاعات نشده اند اكنون تحت فشار بسیار زیادی قرار گرفته اند .

۲ تن از شهروندان مسیحی كه در تاریخ ۱۷ تیرماه سالجاری( ۸ جولای ۲۰۱۰ ) در یك اقدام از پیش تعیین شده توسط نیروهای امنیتی مشهد به همراه ۱۳تن از هم كیشان دیگر خود بازداشت شده بودند ، همچنان بدون تفهیم اتهام در اداره اطلاعات مشهد بلاتكلیف در بازداشت بسر می برند .
به قرار اطلاع این ۲ زندانی عقیدتی كه تا كنون حاضر به پذیرش و امضاء فرم های تعهد كتبی ارائه شده از سوی بازجویان و ماموران اداره اطلاعات نشده اند اكنون تحت فشار بسیار زیادی قرار گرفته اند .
فرم های تعهد حاوی متنی است كه شخص امضاء كننده با امضای آن می پذیرد ضمن انكار اعتقادات مسیحی خود از هرگونه فعالیت و حضور دراجتماعات و گردهمائیهای مسیحیان خودداری كند .
حقوقدانان و قانون شناسان چنین فرم هایی و تحت فشار قراردادن افراد را برای آنچه كه اخذ تعهد نامیده می شود خلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی میدانند. چون در اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی بیان شده است " تفتیش عقاید ممنوع است و هیچکس را نمیتوان به صرف داشتن عقیده‏ای مورد تعرض و موُاخذه قرار دارد".
با توجه به اینكه "مسیحیت" به عنوان یكی از ادیان قانونی كشور پذیرفته شده است، مشخص نیست چرا پیروان یك دین به رسمیت شناخته شده در قانون باید تعهد بدهند كه دست از آن بردارند و از حضور در اجتماعات مربوط به آن خودداری كنند .
به گزارش FCNN، زندانی مسیحی رضا ( استیفان) ۴۸ ساله كه از خادمین كلیسای خانگی درمشهد می باشد متاهل و دارای ۲ فرزند است، این گزارش حاكی است پس از دستگیری ایشان تاكنون خبرچندانی از وی نیست و فقط گفته شده كه همچنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات در بلوار وكیل آباد نگهداری میشود و برای امضای تعهد نامه كذائی زیر فشار است .
از دیگر بازداشت شدگان مسیحی "احسان بهروز" ۲۳ ساله دانشجوی رشته مدیریت دانشگاه مشهد می باشد كه او نیز در همان محل بازداشتگاه اداره اطلاعات نگهداری میشود و به شدت تحت فشار قرار گرفته است كه فرمهای تعهد را امضاء كند .
بنا بر گزارش دریافتی، در روز چهارشنبه ۶ مرداد ماه سالجاری ( ۲۸ جولای ۲۰۱۰ ) مادر احسان بهروز پس از گذشت ۲۰ روز از بازداشت فرزندش وقتی برای چندمین بار به دادگاه انقلاب مشهد مراجعه میكند با بازپرس پرونده بنام "حاج آقا زهدی" دیدار میكند . ولی ایشان به او جواب روشن و درستی در خصوص وضعیت پرونده فرزندش نمیدهد .مادر احسان در همان محل شعبه ۹۰۱ دادگاه مشهد اعلام میكند كه وكیل خواهد گرفت و از طریق وكیل پاسخش را دریافت خواهد كرد .
مادر این زندانی مسیحی بعد از این برخورد از محل دادگاه به قصد دفتر یك وكیل دعاوی خارج میشود اما قبل از رسیدن به دفتر وكیل از سوی اداره اطلاعات با ایشان تماس گرفتند و از او خواسته شد كه برای ملاقات با احسان می تواند به زندان بلوار وكیل آباد مراجعه كند .
خانواده احسان همان روز موفق به یك ملاقات كوتاه چند دقیقه ای با وی میشوند . اما ماموران اطلاعات در این دیدار از مادر احسان میخواهند كه به فرزندش بگوید كه فرم های تعهد نامه را امضاء كند و میگویند اگر احسان حاضر به انكار مسیحیت نشود برایش حكم " ارتداد " صادر خواهد شد . آنها اضافه میكنند چون احسان مطابق شناسنامه اش" سید " میباشد از این جهت نیز حساسیت بیشتری روی پرونده وی وجود دارد و خطر بیشتری تهدیدش میكند .
لازم به یاد آوری است دادگاه مشابه ای در مشهد زنده یاد كشیش "حسین سودمند" را كه او هم مطابق شناسنامه " سید " بود پس از چندبار بازداشت و بازجویی های پیاپی ، نهایتن وی را در سوم دسامبر سال 1990 در محوطه زندان مشهد، بدار آویخت. زنده یاد سودمند اولین کشیشی بود که رسمآ توسط مقامات قضایی حکومت جمهوری اسلامی به خاطر عدم انکار ایمان مسیحی خود و بجرم "ارتداد" اعدام گردید.
این گزارش می افزاید، ماموران امنیتی به مادر احسان درهمان روز ملاقات گفتند كه اجازه گرفتن وكیل برای احسان را ندارد ! احسان نیز كه به نظر میرسید از سوی بازجویان تحت فشار بود به والدینش در حضور ماموران گفت كه نیازی به وكیل ندارد . اما مادر احسان كه بسیار نگران وضعیت فرزندش میباشد ظاهراْ علیرغم همه فشارها همچنان مصمم به گرفتن وكیل است و به نزدیكانش گفته كه حرفهای بازپرس احسان او را خیلی نگران كرده است .
جای این پرسش باقیست كه چرا ماموران اطلاعات و حاج آقا زهدی بازپرس دادگاه مشهد اجازه داشتن وكیل را به این زندانی عقیدتی نمی دهند ؟
این در حالی است كه داشتن وكیل و مشاور حقوقی حق مسلم همه انسانها ست، و حتی در قانون جمهوری اسلامی نیزبه صراحت به آن اشاره شده است ، مطابق با ماده ۱۲۸ قانون آئین دادرسی كیفری " متهم می تواند یك وكیل همراه داشته باشد" .
لازم به یاد آوری است كه احسان و رضا (استیفان) دو تن از بازداشت شدگانی می باشند كه در روز ۱۷ تیرماه در حالی كه به صورت یك جمع ۱۵ نفره با اتوبوس از مشهد عازم شهرستان بجنورد برای دیدار با مسیحیان آن شهر بودند در بین راه در یك برنامه ریزی از پیش تعیین شده توسط ماموران اطلاعات مشهد اتوبوس آنان متوقف و بازداشت شدند، كه ۱۳ نفر از این گروه پس از یك هفته و طی بازجوئی های سخت آزاد شدند ولی این ۲نفر همچنان در بازداشت بسر می برند .
به هرحال بازداشت، تداوم نگهداری و عدم شفاف سازی در خصوص پرونده این ۲ شهروند مسیحی كه جرمی مرتكب نشده اند برای خانواده آنها و جامعه مسیحیان كشور بسیار نگران كننده است. آنها فقط به خاطر ایمان مسیحی و اعتقادات و باورهای دینی خودشان همچنان تحت فشار وبازداشت غیر قانونی و بلاتكلیفی بسر می برند.

Mittwoch, 28. Juli 2010

قره کليسا؛ ميراث جهاني تکيده بر داربست ‌ها

قره کليسا؛ ميراث جهاني تکيده بر داربست ‌ها

بيش از 30 سال از نصب داربست‌هاي نگهدارنده سقف و گنبد قره‌کليسا مي‌گذرد و در حالي که 2 سال قبل نيز اين کليسا به همراه مجموعه‌اي از کليساهاي غرب کشور در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيد، اما هنوز داربست‌ها اين بناي جهاني را نگه داشته‌اند و سنگ‌هاي گنبد و سقف کليسا روي ستون‌هاي داربست‌ها ايستاده‌اند. 
خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ بيش از 30 سال از نصب داربست‌هاي نگهدارنده سقف و گنبد قره‌کليسا مي‌گذرد و در حالي که 2 سال قبل نيز اين کليسا به همراه مجموعه‌اي از کليساهاي غرب کشور در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيد، اما هنوز داربست‌ها اين بناي جهاني را نگه داشته‌اند و سنگ‌هاي گنبد و سقف کليسا روي ستون‌هاي داربست‌ها ايستاده‌اند.

به گزارش CHN مرمت سقف و گنبد قره کليسا پيش از انقلاب با نصب داربست‌هاي نگهدارنده آغاز شد. پس از انقلاب اين مرمت‌ها نيمه‌کاره ماند اما داربست‌هاي در جاي خودشان ماندند و هنوز هم سقف اين کليسا را نگه مي‌دارند.

به گفته کارشناسان ميراث فرهنگي، در صورتي که اين داربست‌ها برداشته شوند، امکان فرو ريزي سقف وجود دارد. به همين علت تا آماده‌‌سازي طرح تازه‌اي، اين داربست‌ها در جاي خودشان مي‌مانند.

قره كليسا يا كليساي طاطائوس در شمال ‌شرق شهرستان چالدران و جنوب ماکو از توابع استان آذربايجان‌غربي واقع شده است. تاريخ آن به روايت خورناستي مورخه ارمنه به اوايل دوره مسيحيت مي‌رسد. اين كليسا از معتبرترين و پرنقش و نگارترين كليساهاي ارمنيان در ايران است و از شهرت جهاني برخوردار است .

قره در زبان آذري به معناي سياه است و وجه تسميه اين نام سياه بودن قسمتي از کليسا است. اين بنا در دوره‌هاي مختلفي مرمت و بازسازي شده است. در سال 1230 ميلادي (616 هجري) هنگام حمله چنگيز، قسمت بزرگي از اين کليسا ويران شد، ولي در دوران اقامت هلاکوخان مغول در آذربايجان، خواجه نصيرالدين طوسي به مرمت آن همت گماشت. 

قره‌کليسا يک بار نيز در زلزله‌اي که در سال 1319 ميلادي اتفاق افتاد، ويران شد و بنا بر روايت آندرانيک هويان، سندي درباره تعمير آن به وسيله زکرياي قديس در سال 1329 در دست است. اين کليسا در سال 1691 ميلادي با سنگهاي سياه، در سال 1810 به وسيله اسقف ماکو، بنام سيمون بزنوني با نصب سنگ هاي سفيد و در زمان قاجار به وسيله عباس ميرزا تعمير شده است.

بلوک‌هاي سنگي عظيم سقف اين بناي جهاني را شکل داده‌اند. هرچند در طول سال گياهان خودرو از ميان اين بلوک‌ها رشد کرده و بيرون مي‌زنند اما حضور داربست‌ها باعث مي‌شود تا اين سنگ‌ها فرو نريزد. از سوي ديگر درز ميان اين سنگ‌ها از بخش‌هاي مختلفي باز شده و اين خطر که سقف کليسا را تهديد کنند زياد است.

قره کليسا داراي ويژگي خاص معماري ارمني بوده و از نظر حجم و تکنيک يکي از با ارزش ترين آثار تاريخي کشور محسوب مي شود. اين بنا از اشتهار جهاني برخوردار بوده و بسياري از ارامنه داخل و خارج کشور براي انجام مراسم مذهبي به اين کليسا مي‌آيند.

تادئوس يا طاطائوس (طاطاوس) يکي از حواريون مسيح است که در سال چهل ميلادي به ارمنستان آمد و به تبليغ مسيحيت پرداخت. گروه زيادي به آيين مسيح روي آوردند که از آن جمله ساناتروک پادشاه ارمنستان و دخترش ساندخت بود. ولي سلطان کمي بعد پشيمان شد و به مخالفت با آيين جديد پرداخت و دستور داد تا تادئوس، ساندخت (دخترش) و گروهي ديگر که به مسيحيت گرويده بودند (حدود 3500 نفر) را به قتل برسانند.

در سال 302 ميلادي، زمان پادشاهي تيرداد از پادشاهان ارمنستان، مسيحيت در اين کشور دين رسمي و همگاني شد. مسيحيان ارمني که خاطره شهادت تادئوس و ساندخت را نسل به نسل حفظ کرده بودند در محل فرار آنان کليساهايي بنا کردند که قره کليسا يکي از آنهاست. 

بنا بر عقيده ارامنه طاطائوس اولين کليسايي است که به دستور مبشرين و حواريون مسيح در دنيا ساخته شده است و چون از نظر مذهبي، شهادت را بزرگترين سعادت براي بشر مي دانند، هر سال در روزهاي آخر تيرماه و هفته اول مرداد ماه که مصادف با قتل تادي مقدس و پيروان مسيحي او است در قره کليسا مراسم خاصي بر پا مي‌دارند.

در هفته اول مردادماه ارامنه از شهرهاي تبريز، اروميه، تهران، اصفهان، قزوين و... به صورت گروهي و خانوادگي به قره کليسا مي‌آيند. افزون بر ارمنيان، خانواده هايي از آشوريان و به ندرت خانواده‌هاي کاتوليک هم در اين جشن شرکت مي‌کنند. 

يکي از آداب پسنديده در طول زيارت سه روزه، آيين‌هاي غسل تعميد کودکان و نوجوانان ارمني در اين کليسا است. زيرا عده‌اي براين عقيده‌اند که تعميد کودکانشان در نخستين کليساي حضرت مسيح و محل شهادت حواري آن حضرت، همراه با خير و برکت است. گروهي نيز فرزندانشان را با نذر و نيت در آنجا غسل تعميد مي‌دهند و به همين خاطر سن غسل تعميد گيرندگان گاه به ?? و ?? سال هم مي‌رسد. 


Dienstag, 27. Juli 2010

بازداشت جمعي از مسيحيان در مشهد

بازداشت جمعي از مسيحيان در مشهد
شبكه خبر مسيحيان فارسي‌زبان" از دستگيري برنامه‌ريزي شده جمعي از مسيحيان ساكن مشهد خبر مي‌دهد. به گزارش اين شبكه خبري، اين دستگيري‌ها توسط نيروهاي امنيتي صورت گرفته و از سرنوشت دو تن از بازداشت‌شدگان خبري در دست نيست.
كليسايي در تهران
۱۵ "نوكيش مسيحي" اهل مشهد كه در روز پنج‌شنبه (۱۷ تير / ۸ ژوييه) براي ديدار با برخي مسيحيان بجنورد، از توابع خراسان، عازم اين شهرستان بوده‌اند، توسط نيروهاي امنيتي اداره كل اطلاعات استان خراسان بازداشت شده‌اند. شبكه خبر مسيحيان فارسي‌زبان همراه با انتشار اين خبر مي‌نويسد كه اين بازداشت‌ها برنامه‌ريزي شده بوده است.

اين شبكه خبري با استناد به گفته منابع مطلعي كه نامشان در خبر ذكر نشده، آورده است كه ماموران اطلاعاتي در مورد اين سفر از قبل آگاهي داشته‌اند، بطوري كه وقتي اين افراد سوار اتوبوس شده و حركت كرده‌اند، دقايقي بعد در بين راه با دستور توقف ماموران امنيتي به راننده اتوبوس روبرو مي‌شوند. سپس كليه سرنشينان مسيحي اتوبوس كه از قبل شناسايي شده بودند، بازداشت مي‌شوند.

آزادي به شرط امضاي "تعهدنامه"

طبق گزارش اين شبكه خبري، همه ۱۵ مسيحي بازداشت‌شده به بازداشتگاه اداره كل اطلاعات خراسان منتقل شده و در آنجا به مدت يك هفته زير فشار بازجويي بوده‌اند. پس از گذشت يك هفته ۱۳ تن از آنان با امضاي تعهدنامه آزاد مي‌شوند. در مورد محتواي تعهدنامه خبري در دست نيست.

هنوز دو تن از بازداشت‌شدگان روز ۱۷ تير كه حاضر به امضاي تعهدنامه نشده بودند، آزاد نشده‌اند. نام اين دو تن رضا استيفان (۴۸ ساله) و احسان بهروز (۲۳ ساله) عنوان شده است.

احسان بهروز، دانشجو و از اعضاي كليساهاي خانگي مشهد است. رضا استيفان متاهل است و دو فرزند دارد. به گزارش شبكه خبري مسيحيان فارسي‌زبان، گفته مي‌شود كه هر دو نفر هم اكنون در بازداشتگاه اطلاعات مشهد به سر مي‌برند و برايشان در شعبه ۹۰۱ دادگاه انقلاب واقع در خيابان كوه‌سنگي پرونده تشكيل داده شده است، اما خبري از تفهيم اتهام به آنان و انتخاب وكيل برايشان نيست.

فعالان حقوق بشر و وكلاي دادگستري بارها در مصاحبه با رسانه‌ها، از جمله دويچه وله، تصديق كرده‌اند كه فشار بر مسيحيان ايراني در طي چند سال اخير افزايش يافته است و بخصوص نومسيحيان زير فشار دستگاه‌هاي اطلاعاتي هستند.

تداوم بازداشت فعال حقوق کودکان کار و شهروند بهایی

تداوم بازداشت فعال حقوق کودکان کار و شهروند بهایی

کمیته گزارشگران حقوق بشر - افشین حیرتیان، فعال حقوق کودکان کار و شهروند بهایی ساکن تهران، از ۱۳ خردادماه در بازداشت به سر می‌برد.
به گزارش منابع آگاه، بازداشت این فعال مدنی در پارک مقابل خانه هنرمندان صورت پذیرفته و سپس، نهادهای امنیتی بدون داشتن حکم، وارد منزل وی شده‌اند.
افشین ح......، در یک گروه در زمینه کودکان کار فعال بوده که به نظر می‌رسد چندتن از دیگر اعضای این گروه نیز بازداشت شده باشند اما از اسامی دیگر بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست.
پس از گذشت نزدیک به دوماه از بازداشت، افشین حیرتیان تنها یک بار با منزل تماسی تلفنی داشته و خانواده وی دوبار موفق به ملاقات با او شده‌اند. ملاقات اول، ۲۸ روز پس از بازداشت و ملاقات دوم ۳۱ تیرماه انجام شده است.
افشین حیرتیان، فعال حقوق کودک و شهروند بهایی، در حال حاضر در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شود.

تداوم آزار و اذیت بهائیان در ایران

تداوم آزار و اذیت بهائیان در ایران

خبرگزاری هرانا – در تداوم سرکوب شهروندان بهایی ساکن در ایران یک فرد در آبادان بازداشت شد و گورستان بهائیان در کرمان تخریب شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، روز شنبه 26 تیر ماه ماموران وزارت اطلاعات با یورش به منزل یک شهروند بهایی ساکن آبادان به نام هدایت الله ر.... ضمن تفتیش منزل وی را بازداشت کردند.
هم چنین روز پنجشنبه 31 تیر ماه افراد ناشناس با استفاده از بولدزر اقدام به تخریب و خرابکاری برخی از گورستانهای شهروندان بهایی نمودند.

Sonntag, 25. Juli 2010

بازداشت جمعی از نوكیشان مسیحی در مشهد

شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان 
يكشنبه, 03 مرداد 1389

جمعی از مسیحیان ساكن مشهد در یك برنامه ریزی از پیش تعیین شده توسط نیروهای امنیتی اطلاعات مشهد بازداشت شدند كه از سرنوشت دو تن از آنان تاكنون خبری در دست نیست.
روز پنج شنبه ۱۷ تیرماه ( ۸ جولای ۲۰۱۰) تعداد ۱۵ تن از نوكیشان مسیحی شهر مشهد كه در حال عزیمت به شهرستان بجنورد از توابع استان به منظور دیدار و مشاركت با برخی مسیحیان آن شهر بودند در یك برنامه ریزی از پیش تعیین شده توسط نیروهای امنیتی اداره كل اطلاعات خراسان بازداشت شدند .
به گفته منابع مطلع، گویا ماموران اطلاعات در مورد این سفر از قبل آگاه بوده اند بطوری كه وقتی این افراد در یك اتوبوس سوار شدند و حركت كردند ، دقایقی بعد در بین راه ماموران امنیتی ضمن دستور توقف به راننده اتوبوس كلیه سرنشینان مسیحی آنرا كه از قبل شناسایی كرده بودند را بازداشت نمودند.
این گزارش همچنین می افزاید، كلیه این ۱۵ نفر پس از دستگیری به بازداشتگاه اداره كل اطلاعات خراسان منتقل میشوند . در آنجا به بطور مداوم و به مدت یك هفته تحت بازجوئی شدیدی بوده اند و فشار زیادی به آنها وارد شده است . پس از گذشت یك هفته سرانجام ۱۳نفر از آنان با امضای تعهد نامه و سایر فرمهائی كه در اینگونه موارد به اجبار باید آنها را امضاء كنند بطور موقت آزاد میشوند .
۲ نفر دیگر از بازداشت شدگان مسیحی به اسامی رضا ( استیفان) ۴۸ ساله و احسان بهروز ۲۳ ساله كه حاضر به امضای تعهد نامه و فرمهای مذكور نشدند همچنان در بازداشت باقی مانده اند .
به گزارش FCNN ، گزارشات حاكی از آن است كه "احسان بهروز" در همان روز بازداشت حوالی ساعت ۸ شب بهمراه سه تن از ماموران اطلاعات به محل سكونتش در خیابان نخ ریسی مشهد مراجعه میكنند و ماموران امنیتی پس از بازرسی و تفتیش منزل وی كلیه لوازم شخصی ، كامپیوتر ، كتب و نشریات ایشان را ضبط و با خود می برند. از زمانی كه آقای بهروز به همراه ماموران و وسایل ضبط شده از منزل خارج شده است خانواده وی تا كنون اطلاع دقیقی از آنچه بر او گذشته است ندارند . در طی این مدت او فقط دوبار در تماسهای تلفنی كوتاهی كه با خانواده اش گرفته است اعلام كرده كه سالم میباشد . احسان بهروز دانشجو و از اعضای كلیساهای خانگی مشهد میباشد .
این منابع گزارش دادند كه رضا ( استیفان ) متاهل و دارای ۲ فرزند می باشد و خانواده های این بازداشت شدگان مسیحی به شدت نگران وضعیت آنها هستند . این در حالی است كه گفته می شود هر دو آنان همچنان در بازداشتگاه اطلاعات مشهد بسر می برند و برای آنان در شعبه ۹۰۱ دادگاه انقلاب واقع در خیابان كوهسنگی تشكیل پرونده شده است . تاكنون هیچ گونه خبری از تفهیم اتهام و انتخاب وكیل برای آنان نیست و مشخص نشده تا چه زمانی باید در بازداشت و بلا تكلیفی بسر ببرند .
این بازداشت ها و فشار ها بر مسیحیان در مشهد در حالی صورت میگیرد كه هنوز هیچ خبر خوشایندی از پرونده "علی گلچین" جوان زندانی مسیحی ساكن ورامین كه همچنان پس از گذشت قریب ۸۰ روز در زندان انفرادی اوین بسر می برد گزارش نشده است.
لازم به ذكر است بازداشت شدگان مسیحی در سالجاری كه عموما از نومسیحیان می باشند و تاكنون بطور موقت در شهرهای مختلف كشور تا زمان تشكیل دادگاه با وثیقه آزاد شده اند، همچنان در انتظار روز محاكمه بسر می برند .