Samstag, 8. Mai 2010

گزارشی از فشارهای اقتصادی بر بهاییان

خبرگزاری هرانا - شهروندان بهایی، طی ماه های اخیر بر اساس حساسیت و فشارهای دستگاه امنیتی متحمل فشارها و زیان های اقتصادی فراوانی شده اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، جوازکار منوچهر ایقانیان، شهروند بهایی ساکن تهران، که صاحب فروشگاه عینک سازی است تجدید نشده و ایشان اخطاریه ای مبنی بر اینکه بایستی فروشگاه خود را تعطیل نماید از جانب "اتحاديه صنف سازندگان و فروشندگان عينك" دریافت کرده است.

بر همین اساس وی اعتراض نامه ای را تسلیم اتحادیه کرده، اما در حال حاضر هیچ عکس العمل قانونی صورت نگرفته است.

هم چنین جوازکار هوشنگ قدوسی شهروند بهایی ساکن تهران، که او نیز صاحب فروشگاه عینک سازی است، تجدید نشده و وی هم به مانند آقای ایقانیان اخطاریه ای در خصوص تعطیلی محل کسب، دریافت کرده است.

از سویی سهراب کفاشی که از قریب به دو ماه پیش اقدام به افتتاح یک فروشگاه سوپر مارکت نموده، به تازگی متوجه شده که مسجد محل به اهالی اعلام کرده، نباید از فروشگاه وی خرید نمایند.

این شهروند بهایی ساکن حومه ی تهران، در نتیجه ی این فشارها مجبور به تعطیلی مغازه ی خود شده است.

از موارد دیگر این موضوع نیز می توان به پلمب مغازه ی فتوکپی یکی از بهاییان ساکن کرج توسط نیروهای امنیتی برای دومین بار طی ماه های اخیر اشاره کرد.

ساخت مسجد در کپنهاگ و نگرانی ایرانیان

یکی از نگرانی‌ها ایرانیان مقیم كپنهاك ساخت مسجدی توسط جمهوری اسلامی در کپنهاگ بود. سوال این است که ساختن یک مسجد در دانمارک چه نگرانی را به‌وجود می‌آورد؟

شهر کپنهاگ میزبان بیش از پنج هزار ایرانی است که در این شهر سکونت دارند. اکثر ایرانیان ساکن این شهر را پناهندگانی تشکیل می‌دهند که در دهه‌ی ۶۰ خورشیدی به دلیل فشارهای اجتماعی و سیاسی مجبور به پناهندگی به این کشور شده‌اند.

پس از انتخابات خرداد ۸۸ بخشی از معترضین نسبت به جریانت داخل را گروه‌های فعال در این شهر تشکیل دادند. از جمله این‌که در هفته‌ی گذشته کمیته‌ی بین‌المللی دفاع از دراویش نعمت‌الهی و دانشجویان زندانی، تجمع اعتراض‌آمیزی را برگزار کردند. آن‌چه امروز مورد اعتراض برخی از فعالان قرار گرفته است احیای مسجد «اما‌م علی» در شهر کپنهاگ به‌وسیله‌ی جمهوری اسلامی است.

فعالان معتقدند ممکن است این مسجد محل تجمع بنیادگرایان قرار گیرد. رادیو كوچه در خصوص این ادعا با «حسین فردوسی‌پور» یکی از فعالان مدنی که در این مورد اعتراض کرده، گفت‌و‌گویی داشته است.

وقتی چندی پیش نسبت به برخورد با فعالان مدنی در ایران اعتراض‌هایی شده بود، یکی از نگرانی‌ها ساخت مسجدی توسط جمهوری اسلامی در کپنهاگ بود. سوال این است که ساختن یک مسجد در دانمارک چه نگرانی را به‌وجود می‌آورد؟

ساختن مسجد نمی‌تواند نگرانی به‌وجود بیاورد. اگر مسجد توسط جمهوری اسلامی ایران و ماموران ایران به‌وجود آمده باشد، برای ما پناهندگان سیاسی می‌تواند موضوع امنیتی باشد. ما سیاست‌های بلند‌پروازانه‌ی این رژیم را می‌شناسیم و می‌دانیم چه کاری انجام می‌دهند. به جامعه‌ی دانمارک هم هشدار می‌دهیم که بدانند چه مسئله‌ای در دانمارک در حال اتفاق افتادن است.

با احتساب این‌که ساختن مسجد به مجوزهایی از سوی شهرداری کپنهاگ و یا دیگر عوامل نیاز دارد، با توجه به این‌که توسط جمهوری اسلامی پیشنهاد ساخت آن داده شده و دولت دانمارک هم مجوزهایی صادر کرده است، فکر می‌کنید که بررسی‌های امنیتی انجام نشده؟

من فکر نمی‌کنم بررسی‌های امنیتی انجام شده باشد و سیاسیون دانمارک در آن زمان این مسایل را بررسی نکردند. در ضمن باید بگویم که این موضوع هنوز تصویب نشده و چند مرحله از این طرح تصویب شده و مرحله‌ی نهایی آن مانده است.

آیا این عرف است که یک کشور در کشور دیگر مکان مذهبی بسازد؟ آیا پیش از این در اروپا اتفاق افتاده است؟

بله در دنیا اتفاق افتاده. دانمارک هم در کشورهای مختلف برای شهروندانی که دریا‌نورد بودند کلیساهایی می‌ساخته. اما هیچ کدام برای اهدافی مثل اهداف سازمان جمهوری اسلامی نبوده است. افرادی که در این مسجد می‌روند وابستگان به سفارت و یا افراد عراقی و لبنانی هستند. ما حدود پنج هزار ایرانی در کپنهاگ داریم اما افرادی که به این مسجد می‌روند کمتر از ۵۰ نفر هستند. کسانی که آن‌جا هستند از وابستگان جمهوری اسلامی از کشورهای دیگر هستند.

آیا در شهر کپنهاگ مسجد دیگری هم وجود دارد؟

بله. مساجد زیادی هستند. مسجد امام علی هم از سال ۲۰۰۱ وجود داشته اما ساختمان آن قدیمی است. اما مساجدی که همراه با مناره باشد هنوز در دانمارک نداریم. تقاضای دو مسجد داده شده که یکی مسجد امام علی است و دیگری مسجدی است که احتمالن با پول عربستان ساخته می‌شود.

به محل تجمع فعالان بنیادگرا اشاره کردید. آیا در دانمارک و کپنهاگ شاهد فعالیت این بنیادگراها هستید؟

بله. به خصوص بعد از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که به آمریکا حمله شد، جو شدیدی سیاسیون دانمارک را در بر گرفت و جو ضد خارجی خیلی شدید شد. این باعث شد حتا جوانانی که متولد دانمارک بودند خود را مورد حمله ببینند و پایگاه خود را از دست بدهند. همین باعث شد زمینه‌های بنیادگرایی در جوانان مسلمان بیشتر شود. لشگر‌گیری بنیادگرایان کاملن مشخص است. حزب سنی را داشتیم که خیلی گسترده شدند و توانستند حدود ۸۰۰ نفر را در تجمعات بیاورند. حماس و حزب‌اله هم یارگیری بیشتری داشتند. جمهوری اسلامی هم توانست از خارجی‌هایی که داخل دانمارک هستند یارگیری کند.

با توجه به این‌که دانمارک کشور آزادی است، آیا دیگر شهروندان دانمارکی نسبت به این فعالیت‌ها اعتراضی داشتند یا خیر؟

به‌خاطر جو راستی که در دانمارک بود بسیاری از چپی‌ها از ترس این‌که به راستی بودن متهم شوند، سکوت کرده بودند. این کار ما هم توسط گروهی از بچه‌های چپ و ضد جمهوری اسلامی است که از این رژیم ضربه خوردند. ما با این هشداری که به دانمارک دادیم، خواستیم که واقعیت‌ها را ببینند. این کار دفاع از حقوق زنان، کودکان، و کسانی است که دین ندارند.

پیش از این هم به‌خاطر انتشار یک کاریکاتور در نشریه‌ی دانمارکی که به پیامبر اسلام منتسب شده بود، اعتراضاتی وجود داشت و تهدیدهایی هم به‌وجود آمده بود. از جمله تهدید و ضرب‌و‌شتم برخی از روزنامه‌نگاران. آیا خشونتی به این شکل از فعالان بنیادگرا شاهد بودید؟

آخرین آن فرد سومالیایی بود که می‌خواست نقاشی که این کاریکاتور را کشیده به قتل برساند که خوشبختانه موفق نشد. بچه‌های ایرانی هم تهدید می‌شوند. به عنوان مثال آقای «مجید صیرفیان‌پور» سخن‌گوی مسجد امام علی که خود او پناهنده‌ی سیاسی بوده، به یکی از تظاهرات‌های ما که برای کشته‌شدگان اخیر در ایران بود وارد شد و یکی از تظاهر کنندگان را تهدید کرد.

تعداد ایرانی‌هایی که در دانمارک زندگی می‌کنند چه‌قدر است؟

حدود ۲۰ هزار نفر است که حدود پنج هزار نفر آن‌ها در کپنهاگ هستند.