Mittwoch, 30. Juni 2010

جلسه‌های مذهبی ما را سياسی تعبير می‌کنند، بازداشت پنج نو مسيحی در تهران، رهانا

يکی از بستگان پنج بازداشت شده‌ مسيحی در ٢٨ خرداد ماه با اعلام بی‌خبری کامل از وضعيت بازداشت شدگان گفت: جلسه‌های ما مذهبی است اما از آن تعبير سياسی می‌شود.

خبرگزاری حقوق بشر ايران
شيدا جهان‌بين
رهانا: پنج نفر از نومسيحيان به نام‌های افشين وفاداران، مهدی کربلايی علی، اميد کليدرنژاد، عليرضا سيدی، فاطمه ترک کجوری که همسر بهروز صادق خانجانی است جمعه‌ ٢٨ خرداد ماه در تهران و در منزل خانجانی بازداشت شده‌اند.
با گذشت ۱۱ روز از بازداشت اين نومسيحيان جز اين‌که در بند ۲۰۹ زندان اوين هستند، هيچ اطلاعی از آنان در دست نيست. برای پيگيری وضعيت آنان با يکی از نزديکان اين نومسيحيان گفت‌وگويی کرده‌ايم که در پی می‌آيد:
رهانا: نحوه‌ی بازداشت اين پنج نفر به چه صورتی بود؟

حدود ٣٠ نفر از ماموران وزارت اطلاعات به صورت مسلح و به همراه شوک الکتريکی به منزل بهروز صادق خانجانی مراجعه کردند و پس از بازداشت اين پنج نفر، مقداری از وسايل منزل را نيز با خود به همراه بردند.
رهانا: مامورانی که مراجعه کردند، دليل بازداشت را چه چيزی اعلام کردند؟
دليل بازداشت را غيرقانونی بودن جلسه عنوان کردند. اما اتهامی که به بچه‌هايی که پيش از اين بازداشت شده بودند، نسبت داده‌اند، «ارتداد، اقدام عليه امنيت ملی، توهين به مقدسات اسلام و توهين به رهبری عنوان شده است. در حالی‌که ما و بچه‌هايی که بازداشت شدند هيچ‌گونه فعاليت‌های سياسی انجام نمی‌دهيم و جلسات ما صرفا مذهبی است.
رهانا: آيا شما بعد از بازداشت از وضعيت آن‌ها خبری در دست داريد؟
خير، هيچ‌گونه خبری از آن‌ها در دست نيست و هيچ تماسی با خانواده‌های خود نداشته‌اند، فقط اين‌که بعد از مراجعه‌های مکرر، خانواده‌ها متوجه شده‌اند که آن‌ها را در بند ۲۰۹ زندان اوين نگه‌ داشته‌اند، در مراجعه‌هايی که خانواده‌ها به اوين داشته‌اند، مسئولان گفته‌اند شما برويد، هر وقت لازم بود خودمان خبر می‌کنيم تا بياييد، اما تا کنون خبری از آن‌ها نشده است.
رهانا: وضعيت بهروز صادق خانجانی، ديگر بازداشتی مسيحی چه‌گونه است؟
ايشان در روز ۲۶ خرداد ماه برای انجام آخرين دفاعيات به دادگاه احضار شده بودند. آقای خانجانی به همراه وکيل‌شان به دادگاه رفته بودند و وکيل ايشان بعد از دادگاه اعلام کرد که حکم بازداشت برای او صادر شده و گفته‌اند وثيقه‌ی ۱۵۰ ميليون تومانی برای او لغو شده است.
رهانا: پيش از اين آقای خانجانی چه مدت بازداشت بودند؟
پيش از اين ايشان هنگام تعطيلات عيد ۶٧ روز در بازداشت بودند. ايشان سه سال پيش هم مدتی را در زندان گذرانده بودند.
رهانا: در مورد يوسف ندرخانی، ديگر بازداشت شده‌ی مسيحی اطلاعی داريد؟
ايشان که شبان کليسای رشت هستند، هشت ماه است که در بازداشت موقت در زندان رشت به سر می‌برند و دائما قرار بازداشت ايشان تمديد می‌شود، به تازه‌گی هم قرار بازداشت ايشان برای ۴ ماه تمديد شده است و فاطمه پسنديده، همسر او نيز از ۱۷ روز پيش بازداشت شده و در بند نسوان زندان رشت به سر می‌برد در حالی‌که دو فرزند کوچک دارند.
تهديدهای تلفنی و احضار به دادگاه، چيزی است که برای نومسيحيان و ديگر مسيحيان امری عادی شده است، اين نومسيحی که به دلائل امنيت نمی‌خواست نامش فاش شود، گفت ما به برگزاری مراسم مذهبی می‌پردازيم اما از آن برداشت سياسی می‌شود و با حکم ارتداد و اقدام عليه امنيت ملی روبه‌رو می‌شويم. روزگار ما هم از آن‌هايی که در زندان هستند بهتر نيست.
در طول ماه‌های گذشته فشار بر اقليت‌های مختلف مذهبی در ايران رو به افزايش گذاشته مورد فشارهای گوناگون قرار گفته‌اند. بازداشت و تهديد آنان، تخريب منازل بهاييان مانند آن‌چه که در يک روستا در شمال ايران اتفاق افتاد از نمونه‌های اين فشارها است.

تخريب خانه بهاييان در شمال ايران

از ايران گزارش رسيده چهار لودر و تعدادي كاميون، شبانه خانه‌هاي بهاييان در يكي از روستاهاي شمالي ايران را خراب كرده‌اند. بر پايه اين گزارش ها از چند روز قبل، صاحبان اين خانه‌ها به مقام‌هاي محلي مراجعه كرده‌ و درباره احتمال حمله به خانه‌هاي شان هشدار دادند، اما به اين هشدارها توجهي نشده.
بر اساس گزارش هاي رسيده از ايران، پنجاه خانه متعلق به بهاييان پيشتر در طول اين هفته در روستايي در استان مازندران تخريب شده است.
گفته مي شود چهار لودر و تعدادي كاميون، شبانه خانه‌هاي بهاييان روستاي "ايول" را خراب كرده‌اند.
بر پايه اين گزارش ها از چند روز پيش از حادثه، صاحبان اين خانه‌ها به مقام‌هاي محلي مراجعه كرده‌اند و درباره احتمال حمله به خانه‌هاي شان هشدار داده‌اند، اما به اين هشدارها توجهي نشد.
ديان علايي نماينده جامعه بين المللي بهاييان در سازمان ملل متحد در ژنو، در اين باره به بي بي سي گفت: "اين مساله اي است كه از ابتداي انقلاب براي ايرانيان بهائي در شهر ايول اتفاق افتاده. اوايل انقلاب بيش از 30 خانواده را از اين روستا اخراج كردند و آنها هر سال براي گرفتن محصولشان به آنجا برمي گرشتند. تا اينكه خبر رسيد كه مي خواهند منازلشان را در آنجا خراب كنند."
او گفت كه عليرغم مراجعه آنها، خيابان را بستند و تمام خانه ها را با بولدوزر خراب كردند.
خانم علايي در پاسخ به اينكه چه كساني مسئول اين حادثه هستند گفت: "مساله اصلي در واقع مساله بهائي ستيزي در مازندران مخصوصا در ساري و اطراف ساري است. و سالهاست كه اين نوع مسائل پيش مي آيد و وقتي هم كه بهائيان به دادگاه مي روند قاضي ها تعجب مي كنند ولي در واقع زير دست وزارت اطلاعات است و كاري نمي توانند بكنند."
او مي گويد كه حتي به بهايي ها اجازه نمي دهند براي دادن گل به همسايگان مسلمانشان به بيمارستان بروند و آن را اقدامي بر عليه امنيت كشور مي دانند.
نماينده جامعه بين المللي بهاييان در پاسخ به اين سوال كه آيا به هيج مرجعي در ارتباط با حوادث روستاي ايبل شكايت خواهد برد يا نه گفت جامعه جهاني بهائيان به عنوان يك سازمان غيردولتي، موضوع را به نهادهاي حقوق بشري سازمان ملل اطلاع خواهد داد.

Dienstag, 29. Juni 2010

وکیل دادگستری: «تعداد مسیحیان متهم به ارتداد افزایش یافته است»

 

کلیسایی در تهران
کلیسایی در تهران

فشار بر مسیحیان ایرانی در طی چند سال اخیر افزایش یافته است. بخصوص اتهام ارتداد جان نومسیحیان را تهدید می‌کند. چند کشیش "کلیسای ایران" و همسرانشان به همین اتهام دستگیر و زندانی شده‌اند.

طبق اخبار رسیده، هفته گذشته ۶ تن از اعضای عادی "کلیسای ایران" (کلیسای پنطیکاستی) دستگیر شده‌اند. سه کشیش این کلیسا (بهنام ایرانی، بهروز صادق خانجانی و یوسف ندرخانی) و همسر دو تن از آنان نیز در ماه‌ها و هفته‌های اخیر بازداشت و حبس شده‌اند. به گفته وکلا و فعالان حقوق بشر، بازداشت و فشار بر مسیحیان، بخصوص نومسیحیان، در کنار فشار بر دیگر اقلیت‌های مذهبی افزایش یافته است.

به گفته قانع قبادی، کشیش کلیسای پنطیکاستی در آلمان، جمهوری اسلامی ایران با دادن عنوان‌هایی چون "بدعت‌گذار" و "فرقه" می‌کوشد به فشار خود بر شاخه مسیحیت "پنطیکاستی" مشروعیت ببخشد. از نظر آقای قبادی، رسانه‌های فارسی‌زبان که به طور معمول اخبار مربوط به مسیحیان را منتشر می‌کنند، در مورد انعکاس موضوع فشار بر کشیشان و اعضای کلیسای ایران محافظه‌کارانه عمل کرده‌اند. وی می‌گوید، چه بسا جمهوری اسلامی از این امر برای اعمال فشار بیشتر بر معتقدان به این شاخه کلیسای مسیحیت سود می‌برد.

در مورد وضعیت پرونده دو تن از کشیشان "کلیسای ایران" با محمود طراوت‌روی، وکیل دادگستری، مصاحبه کردیم.

دویچه وله: آقای طراوت‌روی، پرونده‌ی موکلان‌تان چه وضعیتی دارد؟

محمود طراوت‌روی: آقای بهنام ایرانی که پروند‌ه‌شان در دادسرای انقلاب کرج مطرح رسیدگی است، خوشبختانه دیروز با تودیع قرار وثیقه‌ی صد میلیونی آزاد شدند. منتهی پرونده آقای بهروز خانجانی در دادسرای شیراز مطرح رسیدگی است که متأسفانه حدود هفت هشت ده روز است با تشدید قرارشان از وثیقه به بازداشت موقت، بازداشت و برای بازجویی به اداره‌ی  کل اطلاعات فارس منتقل شده‌اند و همزمان با دستگیری خودشان، خانم‌شان هم در تهران دستگیر شدند و الان در بند ۲۰۹ زندان اوین هستند.
کشیش یوسف ندرخانی و فرزندشکشیش یوسف ندرخانی و فرزندش
و شما وکالت خانم ایشان را هم برعهده دارید؟

اعلام وکالتی که کرده‌ام هنوز به امضای ایشان نرسیده است. چون زندان هستند و تا بخواهد برگردد، طول می‌کشد. ولی اعلام وکالت از ایشان می‌کنم.

چه اتهام‌هایی علیه موکلان شما اقامه شده است؟

اتهام اصلی موکلان من "ارتداد" است. منتهی در کنارش دو سه اتهام دیگر هم تفهیم شده است، ازجمله "اقدام علیه امنیت"، "توهین به مقدسات اسلام" و "تبلیغ علیه نظام".

آیا استدلال یا مدارکی عرضه شده که اتهام ارتداد یا اقدام علیه امنیت ملی را بتواند توجیه کند؟

نگاه کنید، بحث ارتداد سوای آن‌ها است. همین که سابقه‌ی مسلمان‌بودن آن‌ها محرز باشد و گرویدن به دین جدید هم مسلم شود، تفهیم اتهام ارتداد صورت می‌گیرد. حالا ما چون کلا دسترسی به پرونده‌ها نداریم، دقیقاً نمی‌دانیم چه دلایلی علیه‌شان برای "اقدام علیه امنیت ملی" یا "تبلیغ علیه نظام" وجود دارد. منتهی به هرحال بحث ارتداد چون بحثی است که داخل قانون مجازات اسلامی است، مجازاتی برایش تعیین نشده است و قضات به منابع فقهی مراجعه می‌کنند. داخل فقه حکم ارتداد در باب حدود آمده و به اصطلاح اعلام شده است. با توجه به اینکه ما یک‌سری استفتائات از بعضی مراجع تقلید انجام داده‌ایم، تعدادی از این آقایان حکم ارتداد ندادند. این جا یک قاعده‌ی فقهی به نام قاعده‌ی "درع" جاری می‌شود و حد ارتداد را ساقط می‌کند. یعنی این به نفع موکل‌های ما است.

و این قاعده "درع" به چه معنی است؟

قاعده درع یک قاعده فقهی است در باب حدود. به این معنی که هرگاه ما در تشخیص حکم یا موضوع فعل مستوجب حد، دچار شک و تردید شویم، باید حد را ساقط کنیم. یعنی حد را اجرا نکنیم. ما حدود ده تا پانزده فتوا از مراجع تقلید گرفتیم. چهار تا از آقایان، ازجمله آقای موسوی اردبیلی و آقای حسینعلی منتظری، حکم ارتداد ندادند. این نظر اقلیت فقها وقتی به ارتداد قرار نگرفته، اینجا شک و شبهه ایجاد می‌شود که آیا فعلی که موکل‌های من انجام داده‌اند، اصلاً مستوجب حد هست یا نه؟ اصلاً ارتداد تلقی می‌شود یا نه؟ اینجا آن قاعده‌ی فقهی وقتی جاری شود، حد ساقط می‌شود.
کشیش بهروز خانجانیکشیش بهروز خانجانی
بنابراین استدلال شما بر پایه‌ی قاعده‌ای است که الان برای ما توضیح دادید؟

بله، دقیقاً. منتهی گفتم، راجع به اتهامات دیگرشان، ازجمله "اقدام علیه امنیت" یا "تبلیغ علیه نظام"، چون ما متأسفانه دسترسی به پرونده تاکنون نداشتیم، نمی‌دانیم چه دلایلی علیه موکلان‌مان اقامه شده است، تا بتوانم به شما توضیح دهم.

آیا دستگیری همسران برخی از کشیش‌ها این اواخر، ازجمله آقای کشیش خانجانی و کشیش ندرخانی که ایشان هم از دستگیرشدگان اخیر هستند، چه ربطی به قضیه دارد؟

راجع به آقای ندرخانی چون وکالتی ندارم، قاعدتاً اطلاع دقیقی هم ندارم. منتهی راجع به خانم آقای صادق خانجانی، ایشان هم به اتهام ارتداد دستگیر شده‌اند. همزمان با آن، چون ایشان هم مسلمان‌زاده بودند و بعداً به دین مسیحیت گرایش پیدا کردند.

می‌توانید برای ما بگویید که حالا روند پرونده به چه صورت خواهد بود؟

هر دو پرونده فعلاً در مرحله‌ی دادسرا و مقدماتی و در مرحله‌ی بازجویی هستند. من اعلام وکالت از خانم خانجانی می‌کنم، قطعاً و پیگیر حقوق‌شان می‌شوم. منتهی در مورد پرونده‌ی آقای بهروز خانجانی که فعلاً در دادسرای شیراز مطرح است، بازجویی‌ها یکبار انجام شده بود و قرار وثیقه‌ی یکصد و پنجاه میلیون تومانی برای ایشان صادر شد و آزاد شده بودند. بعداً از دادسرای شیراز تماس گرفته بودند با موکل من که به دادسرای شیراز مراجعه کند. ایشان در زمان مراجعه به دادسرا مجدداً توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده بودند. قاعده به این شکل است که وقتی بازجویی‌ها تمام شد، بازپرس پرونده راجع به اتهامات تفهیم‌شده اظهارنظر می‌کند. حالا یا قرار بر مجرمیت یا قرار بر منع پیگرد آن‌ها صادر می‌کند و نهایتاً به نظر دادستان انقلاب شیراز باید برسد. اگر نهایتاً دادستان شیراز هم نظر به مجرمیت دادند، پرونده برای صدور حکم به دادگاه ارسال می‌شود. در دادگاه پرونده تحت اختیار ما قرار می‌گیرد و آنجاست که می‌توانیم کاملاً دلایلی را که علیه موکلان‌‌مان اقامه شده است بررسی و انشاالله دفاع کنیم. ولی متاسفانه فعلا این محدودیت برای وکلای دادگستری وجود دارد که روی پرونده‌های این چنینی نمی‌توانند هنگام بازجویی‌ها و تحقیق حضور داشته باشند.

به جز این دو کشیش "کلیسای ایران"، موکل‌های دیگری با اتهام‌های شبیه این موکل‌ها داشته‌‌اید یا دارید؟

اگر صرفاً موکل‌هایی با بحث عقیدتی منظور باشد، بله من وکالت تعدادی دیگر از آقایان را به عهده دارم، ازجمله آقای فروتن و آقای خلج و خانم کارییان که پرونده‌شان در دادسرای شیراز مد رسیدگی است. من وکالت تعدادی از پرونده‌های وقایع بعد از انتخابات را هم بر عهده دارم.

به نظر شما در این اواخر تعداد کسانی که مسیحی هستند و به آن‌ها اتهام "ارتداد" یا "اقدام علیه امنیت ملی" زده شده است، بیشتر شده است؟

قطعاً بیشتر شده است؛ بله. وکالت حدود هفت هشت ده نفرشان را خودم دارم.

و همکاران‌تان؟

همکارانم هم بله، آنها هم وکالت دارند.

مصاحبه‌گر: کیواندخت قهاری
تحریریه: بابک بهمنش

غسل تعمید کنار دریای انزلی

روزنامه حکومتی جمهوری اسلامی: مراسم غسل تعمید در کنار دریای انزلی انجام گرفت و عده‌ای زن توسط یک مرد غسل تعمید داده شده و به دین مسیح گرویدند!
در همین باره یک منبع آگاه در استان گیلان از فعالیت فرقه‌های مختلف خبر داد و گفت: 300 نفر از اهالی گیلان به مسیحیت گرایش پیدا کرده‌اند. این مقام مسئول، نام کلیسایی که افراد مسلمان را به دین مسیحی گرایش می‌دهند، یاران شیطان نامید و افزود: منابع مالی آنها از خارج از کشور تامین می‌شود و به دلیل حمایت سازمان ملل از این افراد نمی‌شود کاری انجام داد.
وی با اشاره به پخش فیلم غسل تعمید در یکی از شهرهای گیلان افزود: مراسم غسل تعمید در کنار دریای انزلی انجام گرفت و عده‌ای زن توسط یک مرد غسل تعمید داده شده و به دین مسیح گرویدند.